Címkék

2016. október 8., szombat

R. J. Palacio: Csodácska értékelés

Ne. Ne. NE. De miért én?!
...
Hello!
Na, említetem, hogy van egy könyv, amiről szokatlanul sok oltogatnivalóm van. Valami, amit legszívesebben véletlenül beleejtenék a lefolyóba, és nem is sajnálnám különösebben...
Ez pedig nem más, mint a Szörynyűségecske Csodácska című alkotás, ami dióhéjban arról szól, hogy Pepper 2.0 hogyan próbál beleilleszkedni a társadalomba, amivel alapjáraton nincs is baj, DE, és itt kezdődik a baj....
Gyerekek, én nagyon rossz kislány vagyok, de ezt nem érdemeltem meg.
Most mindenki nekem fog ugrani, hogy nincs bennem semmi empátia, meghogy milyen lelketlen egy szörnyeteg vagyok, de még meg lesz ez szépen indokolva, és megbizonyosodhattok róla....................hogy tényleg az vagyok :P főleg hogy korábban millió ilyen könyvet olvastam és imádtam, mert normálisan volt megírva...
Akkor kezdjük...
Író: R. J. Palacio
Oldalszám: 364 oldal
Hogyan futottam össze vele: Én a büdös életben nem akadtam volna össze egy bíbor pöttyössel, ha nincs az én "drága" irodalomtanárom, aki - miközben én békésen olvasom az Üresek Városát - bejelenti, hogy nevezett engem meg a legjobb barátnőmet olvasóversenyre. Hú, de örültem neki -.-"
Fülszöveg: August (Auggie) Pullman arcdeformitással született, így nem járhatott suliba – egészen mostanáig. Éppen most kezdi majd az ötödik osztályt a Beecher Prep iskolában, és ha valaha is csöppentél már újoncként egy közösségbe, pontosan tudod, milyen nehéz ez. Az a helyzet, hogy Auggie is csak egy hétköznapi gyerek. Csak éppen az arca nem hétköznapi. De képes lesz meggyőzni az osztálytársait arról, hogy külseje ellenére közéjük tartozik?
Borító: Itt kezdtem el rettegni. Mi ez a betűtípus? Mi ez a grafika??Miért világít August feje? Miért van a képen fülkagylója, ha a könyvben nincs? Miért csíkos a tükör? Miért robottáncol az a fiú a háttérben? Miért repkednek szövegbuborékok az  égen felhők helyett??  Mi a fa....Meg a cím. Annyira kis becézgetősök vagyunk, hogy már ezt is le kell kicsinyítőképzőzni?! Az angol kiadásban miért maradhatott simán "Wonder"?!?! Eh...


Értékelés: Aki ismeri ezt, az tudhatja, hogy a hátulján az van írva, hogy 12 éves kortól ajánljuk. Na, kérem, egy újabb kérdés. Ez a könyv oly' sok kérdést vet fel bennem, és egyre sem ad választ, mert az jóval érdekesebb, hogy ugyanaz az arcleírás 4* szerepel ebben a könyvben! Ezen mi az Isten az, ami 12 év felettieknek van?! Kezdjük ott, hogy eleve egy 10 éves gyerekről van szó, és az a baj, hogy olyan is, mintha az is írta volna. Mármint nem a karakterhűségről beszélek, az nem baj ha megvan, sőt, örülök neki, de amikor pontosan ugyanúgy van megfogalmazva egy 14 éves lány és egy 10 éves kisfiú mondanivalója, az azért ugye nem csak nekem sántít?
És akkor folytassuk. Mi bajom van még azzal, hogy 12+-nak írják? Az, hogy ez a tanulság az 5 éves gyerekeknek készülő rajzfilmekben van benne, az ég áldja az író urat/hölgyet!!!
Akkor nézzük a cselekményt. Konkrétan semmi izgalmas nincsen benne, ha én ezt 12 évesen kapom kézbe, úgy vágom ki az ablakon, hogy Balatonig repül!! Annyi csavar nincs az egészben, mint az IKEA házhoz szállított bútoraiban! A karakterek mind egyformák, ilyen tökéletes család pedig egyszerűen nincs! Nincs olyan, ahol a 14 éves lányok szó nélkül tűrik, hogy a család le se sz**ja őket, nincs olyan, ahol minden konfliktus 1 perc alatt megoldódik, és nincs az az anya, aki ennyire kivételezzen az egyik gyerekével, akármennyire hülye feje van!  Az egyedüli akinek voltak jó pillanatai, az Via, és az egyedüli akit sajnáltam az a kutya volt meg én amiért végig kellett olvasnom ezt. És persze a kismillió kérdés, ami felvetődött bennem:
  1. Miért nincsenek se írásjelek se nagybetűk, mikor Justin szemszögéből írnak??
  2. Miért nyavalyog folyton Pepper2.0, hogy bámulják, ha közben azt mondja, megszokta
  3. Mi a fenére kapta azt a díjat a végén?! Azt Jacknek kellett volna kapnia, amiért megvédte Augustot!
  4. Mi a jó eget jelent az, hogy UKÁZ? Ez valami elbénázott fordítás, vagy mi a retek?
  5. Mi az Isten az, hogy "zsiráfság"?!?!? Bár a cím után meg se kellett volna lepődnöm...
  6. Mégis mi a fenét művel itt mindenki?!?
Ahhoz, hogy az utolsó kérdést megértsük, nézzük külön a szereplőket:
  • Summer: Random előjön, mond valami kedveset, és megint elmegy, alig szerepel valamit, mégis főszereplőként van számon tartva..
  • Jack: Tök jófej Pepper2.0-val, aztán valamiért beoltja Halloweenkor - sose derül ki, hogy miért- aztán megint jófej...
  • Justin: Jön, dumálgat egyet a gyerekekkel, Jackkel egyből puszipajtások lesznek - hogy miért, arról mi lemaradtunk...- befenyíti a csúnya rossz ellenségeket, aztán soha többé nem tűnik fel egy mondatnál több időre
  • Anyuka: Az első gyerekét tökéletesen elhanyagolja, mintha nem is lenne, csak azért mert a másik úgy néz ki, mint a teljes AHS széria összes zombija/deformálódott akármije.
  • Apuka: Kábé az, mint Summer: jön, jófej, megy. Semmi értelme a létezésének.
  • August: Ehhez most nem fűznék semmit.
A többiekről meg konkrétan semmit nem tudunk meg, az író ugrál összevissza, mint én lefelé az Egyeskőről, elkezd egy szálat, elmegy az ihlete, rohan a másikhoz, nekiáll, abbahagyja, elkezd fogalmazni egy konfliktust, megunja, lezárja, belekezd egy gondolatmenetbe, otthagyja, és konkrétan semmi nem sül ki az egészből.
Szóval, a tanulságon lehet érezni a verejtéket, ahogy próbálja az író lenyomni a torkunkon, a szereplők nem százasok, a történet érthetetlen...mondanom kellene valamit?
Nem fogok :P
Kedvenc szereplőm: Via

Ennyi lenne ez a post, remélem tetszett, és senki nem fog meglincselni, sziasztok!
Alice

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése